Sveriges grönaste varumärke!Sveriges grönaste varumärke!2009-10-08 14:01:00

Sveriges grönaste varumärke heter Grumme!

Nu har svenska folket listat Sveriges grönaste varumärken. På första plats hamnar Grumme. Undersökningen gjordes av varumäkesbyrån Differ i somras. Totalt 1 041 personer fick spontant ange vilket varumärke de ansåg vara grönast.

– Det känns både hedrande och roligt, säger Sara Björklund, Senior Brand Manager för varumärket Grumme på Cederroth. Jag ser det som ett bevis på att vårt långsiktiga miljöarbete lönar sig.

Miljön genomsyrar hela vår verksamhet. Alla produkter tillverkas i Sverige för att minska utsläppen och får inte innehålla ämnen som kan skada vår natur. Det är andra året i rad som varumärkesbyrån Differ genomför undersökningen om Sveriges grönaste varumärke.
I förra årets undersökning hamnade Grumme på andra plats.

– Intresset för att handla miljövänligt ökar i samhället. Allt fler efterfrågar närproducerade produkter och tänker på vilka ämnen de innehåller, säger Sara Björklund. Vi ser också att intresset för Grummes miljömärkta produkter ökar. Vårt varumärke uppfattas som seriöst och trovärdigt.

Vi har ett gediget miljöengagemang och växer inom flera produktområden. Idag kan vi erbjuda ett brett sortiment av rengöringsmedel, tvättmedel och diskmedel.

Fakta om undersökningen Sveriges grönaste varumärke
 Undersökningen genomfördes sommaren 2009 i YouGovs webbpanel.
 Webbpanelen bestod av panelmedlemmar som rekryterats för att vara riksrepresentativa.
 Total 1041 respondenter över 18 år deltog i undersökningen.
 Bakom undersökningen står varumärkesbyrån Differ.
 Prisutdelningen sker på Bonniers Konsthall den 8 oktober.
Mer om undersökningen finns på www.differ.se

För ytterligare information kontakta:
Sara Björklund, Senior Brand Manager, Cederroth AB
E-post: sara.bjorklund@cederroth.com
Pressbilder: www.cederroth.com/sv/Press/Aktuellt
Upplands Väsby
20091007

Grumme har en lång tradition av att utveckla, producera och sälja miljövänliga hushållsprodukter. I sortimentet finns idag rengöringsmedel, tvättmedel och diskmedel. Alla produkter tillverkas i Sverige och är märkta med Naturskyddsföreningens symbol Bra Miljöval. Sedan 1995 ingår Grumme i Cederroth. Läs mer på www.grumme.se

Cederroth AB är ett av de ledande företagen i Norden inom kategorierna hygien,
hälsa, hushåll och sårvård. Koncernen omsätter ca 1,7 miljarder SEK varav ca 45% på den svenska marknaden. Totalt finns ca 800 anställda i de nordiska länderna samt Spanien, Portugal och Polen. Cederroth utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer ett stort antal starka varumärken. Bland de mest kända är Family Fresh, Salvequick, Allévo, Pharbio, Samarin, Grumme, LongoVital, L300, Date, Bliw, HTH, Savett, Cederroth Första Hjälpen och många fler. Dessa produkter tillverkas i egna fabriker i Falun, Upplands Väsby, Köpenhamn, Warszawa och Barcelona. Huvudkontoret är beläget i Upplands Väsby.