Grumme nu ännu bättre!Grumme nu ännu bättre!2011-11-29 11:31:00

Grumme relanserar nya Grumme Tvätt!

Effektivare

Nya Smarta Grumme Tvätt är äntligen här! Vi har gjort om våra flytande tvättmedel så att de tvättar ännu bättre - d.v.s. ännu renare -  med 20 % lägre dosering! Att sänka mängden tvättmedel som behövs för varje tvätt är en stor vinst för vår miljö. Nya Grumme Tvätt innehåller dessutom ännu effektivare enzymer som på ett naturligt sätt bekämpar fläckar.

Bättre förpackning

Nya Grumme Tvätt har en ny, förbättrad förpackning. Påsen med skruvkork och litet handtag är framtagen för att ta bort behovet av plastflaskor och göra det lättare att hälla ur förpackningen. Påsen blir nu huvudförpackning. Att en förpackning nu kan ersätta två är också en stor vinst för miljön. Vi tar alltså helt och hållet bort plastflaskorna till våra tvättmedel. Detta bidrar bl.a. till effektivare transporter, minskade utsläpp och mindre avfall.

Ännu skonsammare för miljön

Grumme har alltid varit skonsam för miljön. Nu tar vi nästa steg och gör våra produkter ännu skonsammare för miljön. Vi har lyckats sänka vår miljöbelastning, som ändå var ganska liten. Vi har bl.a. minskat vår klimatpåverkan och förbrukning av fossila ämnen.

I Nya Grumme Tvätt finns: Kulörtvätt, Kulörtvätt Sensitive (oparfymerad), Vittvätt, Fintvätt samt Tvätt Plus Lindblomma, Tvätt Plus Lavendel och Tvätt Plus Bomullsfröolja.

Svanenmärkt

Nya Grumme Tvätt är Svanenmärkt – en tuff miljömärkning och Nordens officiella miljömärke med  höga effektkrav. Svanen har alltså både miljökrav och effektkrav vilket innebär att det inte bara är vi som talar för vår effektivitet och miljösträvan! Nya Grumme Tvätt är fritt från konserveringsmedel, har bara tensider som är biologiskt nedbrytbara och har råvaror valda med omsorg om vår natur.

Grumme Fintvätt är tillsvidare märkt med Bra-Miljöval.

Om Grumme

Grumme grundades i Stockholm 1882 och ägs idag av Cederroth AB.
Grumme var en av de första tillverkarna som miljömärkte sina produkter och har konsekvent drivit en miljöpolicy som innefattar ett miljöansvar för produkternas hela tillverkningsprocess och livscykel. Tillverkningen av Grumme sker i vår egen produktionsanläggning i Falun.

För ytterligare information, kontakta

Monica Falk, varumärkesansvarig Grumme, monica.falk@cederroth.com, tel: 08-590 963 91.